Mesta >> mestom: Spodbujanje tovornih koles
Za manj emisij in gneče v urbanih okoljih
Mesto nudi subvencije za nakup tovornih koles za posameznike in manjša podjetja. Foto: @SPRB
Izkušnje kažejo, da hoja in kolesarjenje pogosta nista ustrezna načina mobilnosti za posameznike, ki morajo prevažati otroke ali tovor. Kot učinkovita rešitev se vse bolj uveljavljajo tovorna kolesa, bodisi v obliki posebnega kolesa ali v obliki prikolice za kolo. Omogočajo namreč varen in praktičen prevoz otrok ter vsakdanjih bremen, hkrati pa ne povzročajo emisij ali hrupa. V primerjavi z avtomobili so prostorsko in ekonomsko učinkovitejša, spodbujajo zdrav življenjski slog ter prispevajo k varnejšemu in prijetnejšemu urbanemu okolju. Zaradi svoje vsestranskosti so primerna tako za gospodinjstva kot mala podjetja in mestno logistiko na območjih za pešce.
Za spodbujanje in izboljšanje pogojev uporabe tovornih koles v vsakdanjem življenju in podjetjih je Bruselj začel izvajati projekt cAIRgo Bike.
Projekt so razvili s podporo evropskega programa Urban Innovative Actions in v razvoj vključili različne deležnike, kot so javne institucije, nevladne organizacije, podjetja in prebivalci. Med najpomembnejšimi ukrepi so subvencije za nakup tovornih koles za posameznike in manjša podjetja, ki znašajo do 4.000 EUR za kolo in do 2.000 EUR za prikolico.
Poleg finančnih spodbud za nakup tovornih koles so vzpostavili tudi sistem za izposojo tovornih koles, kar omogoča občasno rabo brez potrebe po lastništvu. Za uporabnike so urejena tudi namenska parkirna mesta na ulicah in v garažah, ki olajšajo vsakodnevno uporabo koles v urbanem prostoru. Pomemben vidik so tudi usposabljanja za varno in učinkovito uporabo, namenjena tako družinam kot tudi podjetjem, ki jim lahko tovorna kolesa služijo kot trajnostna logistična rešitev.
Posebej se posvečajo podjetjem, saj tovorna kolesa omogočajo cenejšo, hitrejšo in trajnostno dostavo v mestnem okolju, obenem pa znižujejo stroške goriva in vzdrževanja vozil. Doslej se je v projekt vključilo že več kot 220 organizacij, vključno z 40 večjimi podjetji. Več kot 330 poklicnih uporabnikov je bilo usposobljenih za vožnjo tovornih koles, preko 150 pa jih tudi dnevno uporablja.
Pobuda prispeva k ciljem podnebne politike mesta, vključno z zmanjševanjem emisij toplogrednih plinov v okviru območja z nizkimi emisijami in uresničevanjem regionalnega načrta trajnostne mobilnosti Good Move. Hkrati ima tudi družbene učinke, saj s pomočjo subvencij, izobraževanj in souporabe postaja trajnostna mobilnost dostopnejša širšemu krogu prebivalcev, tudi ranljivejšim skupinam.
PRIPOROČILA ZA PRENOS
Projekt cAIRgo Bike kaže, da je pri spodbujanju uporabe tovornih koles potreben celostni pristop, ki vključuje finančne spodbude, ustrezno infrastrukturo ter sodelovanje med javnim sektorjem, podjetji in prebivalci.
Projekt temelji na participativnem pristopu, ki vključuje redno sodelovanje z lokalnimi organizacijami, ki se ukvarjajo s trajnostno mobilnostjo, kot so BePark, Parking.brussels, Pro Velo, Remorquable, Urbike in univerzitetno raziskovalno skupino Mobilise. Poleg tega s pomočjo delavnic, anket, novičnikov in informacijskih kampanj zbirajo povratne informacije uporabnikov, da bi lahko ponudbo še izpopolnili.
Rezultati so spodbudni, saj je kar 73 % gospodinjstev, ki so testirala tovorno kolo, ocenilo izkušnjo kot koristno, 62 % pa jih razmišlja o nakupu. Projekt se bo v prihodnje še nadgrajeval s širitvijo mreže za izposojo, novimi usposabljanji in širjenjem partnerstev z zasebnim sektorjem.
V rubriki Mesta mestom predstavljamo dobre prakse trajnostnega urbanega razvoja. V katalogu Mesta mestom #5 smo zbrali 18 praks evropskih mest iz najnovejšega nabora URBACT dobrih praks.






![[sporočilo za javnost] Cerkno postavlja varnost na prvo mesto: Pačas pa palahn za bolj varno pot otrok v šolo](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2025/12/Tine_Venko_Pacas_pa_palahn-3-scaled-375x237.jpg)
