“Pačas pa palahn*” v Cerknem
*Počasi in umirjeno v Cerknem je slogan, pod katerim občini Cerkno pomagamo pri komuniciranju aktivnosti v sklopu uvajanja cone 30 na državni cesti.
Foto: Nela Halilović / IPoP
Občina Cerkno je v zadnjih mesecih na državni cesti izvajala dela za izboljšanje prometne ureditve na odseku Bevkove ulice. Nova ureditev prinaša izboljšane pogoje za pešce in omejitev hitrosti s cono 30. IPoP je v sklopu povabila občinam za podporo pri komuniciranju ukrepov trajnostne mobilnosti izbral občino Cerkno ter ji nudil pomoč pri izvedbi komunikacijskih aktivnosti.
Občina Cerkno je tekom poletja in jeseni 2025 izvajala dela na eni od najbolj prometnih državnih cest, ki potekajo čez naselje. Nova prometna ureditev Bevkove ulice na 300 m dolgem odseku od Občine mimo šole do Gorenjske ceste, v Cerkno prinaša pozitivne spremembe. Podaljšana je bila peš površina z dodatnim prehodom za pešce in javno razsvetljavo, ki bo omogočila bolj varno prečkanje in pot v šolo, izboljšano je bilo vozišče ter odvodnjavanje. S prenovo in postavitvijo tabel je že stopil v veljavo nov prometni režim omejitve hitrosti za voznike na 30 km/h. Na odseku je prej veljala omejitev hitrosti 50 km/h.

Prometna državna cesta in lokalna ulica
Omejitev hitrosti je na 300 m odseku Bevkove ulice znižano na 30 km/h z razlogom. Spremenjeni prometni režim, iz 50 na 30 km/h, velja na odseku ob osnovni šoli, vrtcu, Centru šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD) in muzeju. Dnevno na tem območju v šolo hodi 20 %, oziroma vsak peti od 350 vpisanih šoloobveznih otrok, po Bevkovi ulici pa se vozi več kot 2.000 avtomobilov in več kot 1.000 tovornih vozil.
Anketa z osnovnošolci OŠ Cerkno je pokazala, da si polovica šolarjev želi v šolo hoditi s kolesom, skirojem, rolko ali rolerji, a na tak način hodi le 6 otrok. Z zagotavljanjem varnejših šolskih poti jim to lahko odrasli tudi omogočimo in jih z zgodnjim vključevanjem v promet vzgodjimo v samostojne in odgovorne posameznike.
Vpliv znižanja omejitve hitrosti na varnost v prometu
Prilagoditev hitrosti je ključni ukrep za izboljšanje varnosti vseh prebivalcev, zlasti otrok. Že z znižanjem hitrosti iz 50 km/h na 30 km/h, raziskave kažejo na bistveno večjo možnost preživetja pešca ob trku, krajšo pot zaviranja, potovalni čas pa skrajša le za nekaj sekund.
Vabilo za občine za pomoč pri komuniciranju pri ukrepih trajnostne mobilnosti bo predvidoma ponovljeno spomladi 2026. Prednost pri prijavi bodo imele občine, ki bodo načrtovale ukrepe za omejevanje avtomobilskega prometa in izboljšanje pogojev za pešce in kolesarje ter večjim potencialom za spreminjanje vsakodnevnih potovalnih navad prebivalcev.
Občina Cerkno je bila tudi ena od uspešnih kandidatov, ki je pridobila sofinanciranje ukrepa umirjanja prometa na državni cesti v naselju na razpisu MOPE, Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, v okviru Sklada za podnebne spremembe.
Javni razpis MOPE za sofinanciranje ukrepov umirjanja prometa na državnih cestah v naseljih je potekal v dveh rokih, s skupaj prijavljenimi 17 naselji, med njimi Občina Cerkno.
Aktivnosti povezane s kampanjo Pačas pa palahn so del projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007), ki je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.





![[Sporočilo za javnost] Ustvarjanje hoji prijaznega okolja – od šole do zdrave skupnosti](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2025/10/2.-izmenjava-praks-izvajanja-Pesbusa-in-Bicivlaka_foto_Jana-Okoren_IPoP-scaled-375x237.jpg)
