Načrtujmo skupaj zdrava mesta! – novi priročnik za načrtovanje hodljivega okolja
Novi priročnik Načrtujmo skupaj zdrava mesta! ponuja navodila za preizkušen pristop k izdelavi lokalnega načrta hodljivosti (LNH).
Novi priročnik Načrtujmo skupaj zdrava mesta! ponuja navodila za preizkušen pristop k izdelavi lokalnega načrta hodljivosti (LNH). To je na skupnosti temelječ proces, ki smiselno poveže urejanje prostora in prometa za hojo, ustvarja razumevanje za pešca in hojo ter omogoča pripravo zbirke ukrepov, prilagojene lokalnim razmeram in prebivalstvu. S pomočjo LNH lahko vsaka lokalna skupnost hitro in učinkovito izboljša pogoje za hojo po vsakdanjih opravkih, kot so hoja v vrtec ali šolo, knjižnico, trgovino ali na avtobus. S pomočjo LNH lokalna skupnost omogoča in spodbuja hojo ter ustvarja bolj zdravo, varno in privlačno bivalno okolje.
Priročnik povzema spoznanja programa Aktivno v šolo in zdravo mesto o pomenu hoje za telesno in duševno zdravje ter o posebnostih ustvarjanja spodbudnega okolja za hojo kot prometno prakso ter večletne izkušnje z razvojem in izdelavo prvih LNH v okviru programa, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije.
Priročnik in lokalni načrt hodljivosti (LNH)
Organizacija, proces in metode izdelave LNH, ki so predstavljene v novem priročniku, upoštevajo vse naštete koristi hoje, posebnosti hoje kot prometne prakse in položaj pešca in hoje v urejanju prometa in prostora. Sledijo Nacionalnim smernicam za infrastrukturo za hojo in nadgrajujejo Celostne prometne strategije. Priročnik hojo obravnava kot centralno lokalno prometno prakso. Rabo prostora, pešca in izkušnjo hoje pa postavlja v središče pozornosti in iskanja rešitev za omogočanje zdravega življenja in ustvarjanje zdravega bivalnega okolja.
Koncept lokalnega načrta hodljivosti temelji na znanstveno potrjenih koristih hoje za zdravje, okolje in kakovost bivanja ter na izkušnjah izvajalcev programa, IPoP – Inštituta za politike prostora in CIPRE Slovenija, društva za varstvo Alp, ter na sodelovanju z občinami in načrtovalci, ki so tekom več let in faz razvoja koncepta LNH, v različnih naseljih, sodelovali v analitično načrtovalskih procesih in razvoju koncepta. Z izdelavo LNH lahko vsaka lokalna skupnost pridobi tri pomembna izhodišča za učinkovito praktično ukrepanje v korist pešcev:
- dobro strukturiran in utemeljen vpogled v stanje v prostoru in prometu,
- domišljen nabor treh vrst ukrepov za učinkovito izboljšanje in
- pestro skupnost motiviranih zagovornikov hoje in pešcev.
Kako poteka proces izdelave LNH?
Priročnik ponuja občini in prostorskim načrtovalcem ter drugim zainteresiranim uvodna pojasnila o pomenu in položaju hoje, ki omogočajo utemeljitev in zagon izdelave LNH ter navodila za organizacijo in izvedbo dela vključno s preverjenimi analitičnimi in načrtovalskimi orodji.
Sam proces izdelave je razdeljen v več delovnih faz: od zagona in organizacije dela na ravni občine, do prve strokovne ocene stanja in poglobitve ocene z vključevanjem lokalne skupnosti do oblikovanja konkretnih ukrepov za zboljšanje razmer in priprave prvega akcijskega načrta. Občina lahko obseg dela svobodno prilagodi svojim potrebam, problemom, finančnim in časovnim možnostim in prioritetam, zato je izdelava LNH primerna tako za manjša zaokrožena problemska območja kot so šolski okoliši ali mestna središča kot za celotna mesta in naselja.
Ključna značilnost LNH sta povezan in vključujoč pristop. Načrt hodljivosti občina pripravlja s pomočjo posebne delovne skupine, ki na operativni ravni poveže urejanje prostora in prometa z drugimi vidiki delovanja in življenja lokalne skupnosti, ki jih hodljivost okolja in pešci posebej zadevajo. V občinski delovni skupini običajno sodelujejo pristojni za urejanje prometa in prometno infrastrukturo, urejanje prostora in javnega odprtega prostora ter občinske investicije, šolske poti in varnost v prometu ter družbene dejavnosti in turizem, tudi javni potniški promet.
Poleg tega pa se analitični in načrtovalski proces opreta tudi na posebno posvetovalno ali fokusno skupino, ki v proces izdelave vključi še dodatne predstavnike lokalne skupnosti kot so javni zavodi s področja otroškega varstva, šolstva in socialnega varstva, kulture in turizma, zdravstveni dom, različna društva in predstavniki mladih, starejših, invalidov in oviranih ter tudi predstavniki drugih institucij in organizacij, ki generirajo veliko prometa v lokalnem okolju. Dodatno pa so v proces izdelave LNH vključeni še predstavniki specifičnih skupin pešcev, obvezno otrok, invalidov in oviranih, ki prispevajo poglobljen uvid v izkušnje s hojo in omogočajo oblikovanje dodatno usmerjenih ukrepov. Tak način dela, ki sega prek posameznih področij in običajnih okvirov delovanja, občini in izdelovalcu LNH omogoča, da učinkovito in temeljito prepoznavata razmere in potrebe lokalnega okolja ter oblikujeta rešitve, ki jih skupnost lahko sprejme in podpira.
LNH je zato celovit pristop k izboljšanju pogojev za hojo, ki ne cilja zgolj na izboljšanje infrastrukturnih pogojev, ampak si prizadeva ustvariti družbeno in fizično okolje, ki na zelo različne načine in prek različnih akterjev na dnevni ravni omogočata in spodbujata hojo po vsakdanjih opravkih. Občina in prostorski načrtovalec, skupaj z razširjeno strokovno in laično lokalno skupnostjo, pregledata in ocenita razmere za hojo, prepoznata probleme in priložnosti ter oblikujeta nabor infrastrukturnih, organizacijskih in ozaveščevalnih ukrepov, s katerimi se lahko učinkovito izboljšajo varnost, udobje in privlačnost okolja za hojo po vsakdanjih opravkih.
![[Napovednik] Hoji prijazno okolje – od šole do zdrave skupnosti](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2025/08/Jana-Okoren-375x237.jpg)


![[Sporočilo za javnost] Izbira šole naj omogoči aktivno hojo v šolo](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2023/02/1.Otroci-na-poti-v-solo1_Foto_Jakovac-Goran-375x237.jpg)
![[Vabilo občinam in načrtovalcem] na ponovitev spletnega Seminarja Načrtujmo skupaj zdravo mesto!](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2022/10/Foto-Maja-Simoneti-375x237.jpg)
![[Sporočilo za javnost] Podprimo otroke pri hoji in kolesarjenju v šolo](https://www.ipop.si/wp-content/uploads/2022/08/1_Pesbus-OS-Lesce_foto-Luka-Vidic-375x237.jpg)